Pula je nekoć uživala ugled glazbenog središta, koje je stanovitu prepoznatljivost urbanog identiteta gradilo na brižljivo kultiviranoj glazbenoj tradiciji. U posljednjim je desetljećima međutim, u tom smislu grad više no očito nazadovao. Dok su neke druge, manje i tradicijom siromašnije sredine donekle uspijevale osigurati trajnije vrijednosti svojim ljubiteljima glazbene umjetnosti, bezuspješni su pulski pokušaji oblikovanja reprezentativnog glazbeničkog korpusa uglavnom tek bolno podsjećali na realitet muzama nenaklonjenog vremena.
I glazbena su svjedočanstva prošlosti, pohranjena u pulskoj Sveučilišnoj knjižnici dugi niz godina čekala na sistematiziranje. Posebno je vrijedan segment toga blaga dio ostavštine Antonia Smareglie kojeg su Puli, rodnom gradu nepravedno prešućivanog skladatelja, prije gotovo deset godina (1990. godine – op. B.D.) darovali unuci, Adua i Silvano Smareglia. Prigodom inauguracije Glazbene zbirke knjižnice 1996. godine, jedan je manji dio ostavštine predstavljen javnosti na izložbi pod nazivom »Istarski glazbenici«. Međutim, nakon zatvaranja izložbe ostavština je ponovno pohranjena u arhiv knjižnice, čekajući na, od gradskih i županijskih vlasti, odavno obećan vlastiti prostor - Memorijalni muzej Antonia Smareglie u maestrovoj rodnoj kući na Forumu.
Naime, već je 1990. godine Sveučilišna knjižnica podnijela zahtjev za dodjelu prostora koji bi se uredio kao spomen-muzej, osmišljeno je i arhitektonsko idejno rješenje, talijanska Regija Veneto dodijelila je Odjelu za kulturu Istarske županije nemala sredstva za rekonstrukciju zgrade. Godinama se iz gradskog i županijskog proračuna osigurava novac za »Kuću Smareglia«, koji zatim biva prenamijenjen u neke druge projekte. (Nakon odustajanja Grada Pule od plana uređenja cijele zgrade, 5. 5. 2004. godine, prigodom 150. obljetnice skladateljeva rođenja, u malom prostoru /36 m2/ u prizemlju rodne kuće maestra Smareglie Sveučilišna knjižnica otvorila je Spomen-sobu posvećenu njemu – op. B.D.).
Stare požutjele fotografije, prašnjave knjige i note te pisma, puna šarma prolaznosti i patine starine, pohranjeni su u Sveučilišnoj knjižnici u Puli, a zahvaljujući ravnatelju Bruni Dobriću i ljubaznim djelatnicima te ustanove, bilo mi je dozvoljeno zaviriti u ovu, još neobrađenu građu. Bez pretenzija da izvijestim o svemu što ona krije, jer bi to zahtijevalo mjesece prevođenja, tumačenja i analiza, zasad evo tek uvida u neke tajne dvaju kovčega.
Građu sam podijelila u tri dijela: publikacije (pisana riječ), dokumentaciju te muzikalije, jer se takva podjela nakon uvida u ostavštinu činila najpreglednijom. U kratkim je crtama sadržaj najzanimljivijih jedinica opisan u napomenama. Ponegdje navedenim dokumentima nedostaje podatak o izdavaču ili godina objavljivanja, što je posljedica ili oštećenja ili pak nenavođenja tih podataka u samom dokumentu.
mr. sc. Lada Duraković